W roku 1999 wprowadzono W Polsce reformę oświaty. Zmieniła się
m.in. struktura kształcenia. Utworzono 6-letnie szkoły podstawowe, 3-letnie gimnazja, 3-letnie licea ogólnokształcące i licea profilowane, 4-letnie technika zawodowe i 2,3-letnie zasadnicze szkoły zawodowe. Wśród wielu innych zmian była również i ta polegająca na zmianie systemu egzaminowania. Wprowadzono sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej, egzamin na zakończenie gimnazjum, nową maturę na zakończenie liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum oraz egzaminy zawodowe na koniec nauki w technikum i zasadniczej szkole zawodowej.
Część z tych egzaminów, jak matura, czy egzamin zawodowy istniały
wcześniej, ale te wprowadzone wraz z reformą miały zdecydowanie inną formę. Wśród najważniejszych zmian należy wymienić cztery. Po pierwsze wszystkie egzaminy danego typu odbywają się tego samego dnia, po drugie polegają na rozwiązaniu arkuszy egzaminacyjnych z takimi samymi zadaniami w całej Polsce, po trzecie uczniów w czasie zdawania nadzorują nie tylko nauczyciele z ich szkoły, ale również przedstawiciele z innych szkół. I w końcu po czwarte prace uczniów sa sprawdzane przez zewnętrznych, specjalnie przeszkolonych egzaminatorów. Można zadać pytanie, a jaki cel miały te zmiany? Odpowiedź jest łatwa. Po pierwsze dla ujednolicenia znaczenia osiąganych wyników. Procentowy wynik ucznia w Warszawie i w Żelechowie oznacza to samo, jest porównywalny. Drugim powodem wprowadzenia zmian było zminimalizowanie, tak powszechnego wcześniej ściągania na egzaminach. Dziś liczy się rzetelna, własna wiedza ucznia. No i w końcu, w moim przekonaniu najważniejszy powód. Wyeliminowano istniejącą wcześniej sytuację, że nauczyciel uczący przez kilka lat ucznia, na zakończenie jego nauki sam go egzaminował. Mówiąc oględnie taka sytuacja nie zawsze mobilizowała nauczyciela do sprawiedliwego i zgodnego z kryteriami oceniania własnego ucznia.
Corocznie możemy w prasie znaleźć ogłaszane wyniki sprawdzianów
i egzaminów. Możemy zobaczyć jaka była średnia zdawalność w Polsce, w województwie, powiecie, a w końcu w naszych szkołach w gminie i w mieście. Są to bardzo ważne informacje dla rodziców - na ich podstawie można ocenić jak pracuje szkoła mojego dziecka, które miejsce zajęła w gminie, powiecie czy województwie. Rodzice uczniów gimnazjów mogą porównywać wyniki szkół średnich i na ich podstawie wyrabiać sobie opinie o przyszłej szkole dziecka. Oczywiście powinien być to jeden z aspektów oceny szkół. Poniżej prezentujemy na wykresach wyniki procentowej zdawalności egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego w Polsce i w szkołach średnich naszego miasta. Diagramy prezentują porównanie wyników tych egzaminów według typów szkół - Licea Ogólnokształcące, Licea Profilowane czy Technika Zawodowe. Jak widać nie mamy się czego wstydzić. Uczniowie naszych szkół średnich osiągnęli dobre i bardzo dobre wyniki na egzaminach maturalnych i zawodowych. Gratulujemy uczniom, gratulujemy nauczycielom tych szkół.
Grzegorz Szymczak
Zobacz wykresy: zdawalność egzaminu maturalnego » zdawalność egzaminu zawodowego - technik geodeta » zdawalność egzaminu zawodowego - technik mechanik » zdawalność egzaminu zawodowego - technik żywienia i gospodarstwa domowego » zdawalność egzaminu zawodowego - kucharz małej gastronomii » zdawalność egzaminu zawodowego - fryzjer » zdawalność egzaminu zawodowego - sprzedawca » zdawalność egzaminu zawodowego - rzeźnik-wędliniarz » zdawalność egzaminu zawodowego - mechanik pojazdów samochodowych » zdawalność egzaminu zawodowego - murarz » zdawalność egzaminu zawodowego - monter-elektronik » zdawalność egzaminu zawodowego - stolarz » zdawalność egzaminu zawodowego - piekarz »
Wstecz» Strona główna»