Początki działalności biblioteki szkolnej są trudne do odtworzenia
z powodu braku dokumentacji.
Od chwili utworzenia szkoły w okresie powojennym do roku 1965 biblioteka Zasadniczej Szkoły Zawodowej (taką nazwę nosiła wówczas szkoła)
funkcjonowała jako całość i zajmowała w ówczesnym budynku szkoły osobny lokal. W październiku 1965 r. Zasadnicza Szkoła Zawodowa została
podzielona na Technikum Geodezyjne i Zasadniczą Szkołę Zawodową. W ślad za tym nastąpiło również rozdzielenie księgozbioru. Obydwa powstałe
zbiory zostały w 1966 r. wpisane do oddzielnych ksiąg inwentarzowych (przechowywane są one w archiwum bibliotecznym). Z zapisów w tych
księgach wynika, że większość (3809) książek pozostawiono bibliotece Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Biblioteka Technikum Geodezyjnego
przejęła 1655 woluminów. Z chwilą utworzenia w roku 1974 Zespołu Szkół Zawodowych zbiory bibliotek zostały ponownie scalone. Przeprowadzono
wówczas gruntowną selekcję księgozbioru. Pozostawione woluminy ponownie ponumerowano i wpisano do nowozałożonych ksiąg inwentarzowych.
W tym samym czasie szkoła zyskała nowy obiekt, w którym biblioteka zajęła osobne
pomieszczenie.
Było ono jednak małe, ciasne i zupełnie nieprzystosowane do prowadzenia działalności bibliotecznej. Po dziesięciu latach funkcjonowania
w tym lokalu przeniesiono je do nowej Sali, która usytuowana była na parterze, w centralnej części szkoły.
Pomieszczenie biblioteki było jednoizbowe, jego ogólna
powierzchnia użytkowa wynosiła 85 m2. Wydzielony
został w nim kącik czytelniczy z ośmioma miejscami do pracy. Wypożyczalnia urządzona została w taki sposób, ze użytkownicy mieli zapewniony
wolny dostęp do półek z książkami młodzieżowymi, przygodowymi, sensacyjnymi i fantastycznymi. Samodzielnie mogli sięgać także po wyeksponowane
na specjalnym regale nowości wydawnicze, roczniki czasopism i pozycje z księgozbioru podręcznego. Oddzielnie usytuowane były regały z literaturą
popularnonaukową, lekturami szkolnymi, klasyką polską i obcą. Korzystanie z nich odbywało się tylko za pośrednictwem bibliotekarza. Katalogi i
kartoteki umieszczone były przy wejściu do wypożyczalni. Użytkownicy mieli więc zapewniony swobodny dostęp do nich. Pozwalało im to na samodzielne
przeprowadzenie poszukiwań. Estetykę pomieszczenia podnosiła duża ilość zieleni oraz aktualizowane systematycznie wystawki i gazetki.
Lokal ten, mimo znacznej poprawy w stosunku do poprzedniego okazał się wkrótce
niewystarczający. Trudności
z ustaleniem nowej lokalizacji biblioteki wiązały się z koniecznością uwzględnienia zarówno obowiązujących w tym zakresie norm jak i warunków
lokalowych szkoły. Udało się jednak wygospodarować pomieszczenie o metrażu 126 m2 stanowiące jednolitą przestrzeń. Ponieważ wymagało ono adaptacji
do potrzeb biblioteki zespół nauczycieli bibliotekarzy podjął prace nad zaprojektowaniem jego zagospodarowania. Sporządzenie projektu poprzedzone
zostało lekturą fachowych książek i artykułów z czasopism dotyczących tego zagadnienia. Prace projektowe polegały na wydzieleniu z ogólnej powierzchni
lokalu i określeniu wielkości miejsc, w których spełniane będą główne funkcje biblioteki. Przyjęłyśmy, że nowy lokal biblioteki składać się będzie z dwóch zasadniczych części:
- przechowywania zbiorów,
- żytkowania zgromadzonych dokumentów.
W powierzchni przeznaczonej do przechowywania zbiorów wyodrębniłyśmy miejsce na:
- magazynowanie książek,
- stanowisko do opracowywania zbiorów,
- wypożyczalnię.
Biorąc pod uwagę ilość księgozbioru biblioteki oraz wskaźniki odnoszące się do urządzania
pomieszczeń bibliotecznych
określiłyśmy optymalny sposób ustawienia regałów. W przestrzeni użytkowania zbiorów przewidziałyśmy miejsce na:
- zlokalizowanie księgozbioru podręcznego,
- ustawienie katalogów i kartotek,
- trzy stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu,
- stanowiska do pracy nauczycieli bibliotekarzy,
- czytelnię.
Ograniczenia w realizacji naszej wizji biblioteki stanowiły rozwiązania konstrukcyjne
budynku szkoły oraz zbyt mały,
w stosunku do potrzeb, metraż nowego lokalu.
Po wykonaniu prac adaptacyjnych według przedstawionego przez nas projektu w sierpniu
2003 r. przeniosłyśmy zbiory
biblioteki do nowego pomieszczenia. Urządzanie wnętrza biblioteki wymagało zakupienia nowego wyposażenia. Z budżetu szkoły i funduszy Rady Rodziców kupione
zostały meble do czytelni (szafy na księgozbiór podręczny, regał na czasopisma, stoliki i krzesła, biurka komputerowe), lada biblioteczna do wypożyczalni oraz regały na książki do magazynu.
W bibliotece urządzone zostały trzy stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu
przeznaczone dla użytkowników. Komputery zainstalowane
zostały też w wypożyczalni, stanowisku poligraficznym i miejscu przeznaczonym do opracowywania zbiorów. Ponadto wyposażenie biblioteki wzbogaca kserokopiarka,
drukarka, skaner, nagrywarka i odtwarzacz CD.
Od września 2006 w czytelni biblioteki uczniowie mają dostęp do Multimedialnego Centrum
Informacyjnego, otrzymanego w ramach realizacji projektu
Ministerstwa Edukacji Multimedialne Centrum Informacji w Bibliotekach Szkolnych i Pedagogicznych, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Na Centrum
składają się cztery stanowiska komputerowe ze stałym łączem internetowym oraz komputer z katalogiem bibliotecznym.
Użytkownicy Centrum mają możliwość wyszukiwania informacji, tworzenia dokumentów
oraz ich drukowania i powielania. Potrzebne
materiały można również skanować. Z Centrum można korzystać w godzinach pracy biblioteki.